Menu
Program
Program

Poutavé vycházky Prahou s profesionálními průvodci, akce pro školy i teambuilding pro firmy a skupiny.
Česky a anglicky.

Vycházky s Prahou Neznámou jako dárek
Vycházky jako dárek

Zakupte svým blízkým unikátní dárek - poukaz na vycházku s Prahou Neznámou.

Santini v Praze
Santini v Praze

Seznamte se s nesmazatelným stylem slavného italsko-českého architekta v Praze

previous arrow
next arrow

Lev na nádraží Vyšehrad

Lev na nádraží Vyšehrad

Nádraží Praha – Vyšehrad fungovalo jako nádraží do roku 1960. Nádraží bylo údajně zavřeno z důvodů bezpečnosti, protože se tu udály některé nehody, mimojiné způsobené tím, že je nádraží postaveno v zatáčce. Proto se uvažovalo o obnovení stanice v rovném úseku u Ostrčilova náměstí.

V současnosti slouží jako výhybna. Pracují zde dva signalisté a jeden výpravčí.

Budova nádraží je secesní a jejím autorem je pravděpodobně Antonín Balšánek, spoluautor Obecního domu. Budova byla vyhlášena kulturní památkou, ale již řadu let chátrá. Vedle nádražní budovy dokonce stál do roku 2008 hrázděný domek čekárny, kterou nechal nelegálně zbourat americký vlastník nádraží.

Co možná nevíte, součástí objektu bývala socha lva z umělého kamene, malá kašna a postavy vodníka a medvěda. Vytvořila je na přelomu 40. a 50. let 20. století kamenická dílna sídlící pod Nuselským mostem. Pokud půjdete po pravé straně mostu z Vinohrad na Pankrác, bezpečně ji z té výšky uvidíte… V roce 2001 zvířátka zmizely, podle některých informací je kamenická dílna na nádraží jen zapůjčila a dnes jsou umístěny opět v její zahradě. Tato dílna je ochotná vytvořit kopie a vrátit je na původní místo, ale pouze v případě rekonstrukce.

O objekt usilovala v roce 2007 městská část Praha 2, nabízela Českým drahám bezúplatný převod. Chtěla zde vybudovat kulturní a společenské centrum.

Jakou má nádraží budoucnost, se mi nepodařilo aktuálně zjistit. Poslední zpráva je z března tohoto roku, kdy mělo být do konce roku započato s rekonstrukcí nádraží a zároveň s výstavbou dvou prosklených budov. Ty by měly být propojené s nádražím, s obchody a restauracemi. Stavět by se mělo 16 měsíců. Odhad nákladů byl mezi 230 až 250 miliony korun.

Share Button
Print Friendly, PDF & Email

Příspěvek má 8 komentářů

  1. Jarka
    Jarka
    | |

    Jezdím okolo do Berouna a je mi moc líto dívat se na postupnou devastaci.
    Moc se přimlouvám a prosím,zanechte tento skvost, a opravte jej do podoby původní.
    Kdybych měla prostředky,určitě bych je investovala .Už tolik historických záležitostí se nechalo
    úplně zničit.Zdravím,Vyšehradská J.

  2. jana
    jana
    | |

    Myslím, že to nechají spadnout, už jsem viděla nějaký návrh s nějakou škatulí na tom místě.

  3. Lukáš Zástěra
    Lukáš Zástěra
    | |

    Pěkný den,

    díky za článek! Pro zpřesnění: ve výhybně již od 10. listopadu neslouží žádný výpravčí a signalisté, vše je ovládáno výpravčími ze stanice Praha-Smíchov.

    Zdraví
    Lukáš Zástěra

  4. jana
    jana
    | |

    Nádraží je ve strašném stavu, tohle a Šlechtovka, taková škoda hezkých budov.

    1. Míla
      Míla
      | |

      Máte pravdu, paní Jano. Miliony z nás projeli a ještě projedou rušnou cestou okolo té krásné budovy. Dnes přes zamlžená okna tramvají mnoho vidět není. Setřeme-li ten povlak oken, pak trochu srdce bolí. Představoval bych si tam třeba výstavní síň, ale ty peníze vložené do rekonstrukce budou investoři chtít zpět. A tak z toho nejspíš udělají krám se zbožím, kterého je všude dost. To je škoda, ale aspoň bude nová střecha a omítka a jednou možná autor článku svými fotografiemi s obnovenou krásou nás ostatní potěší.

Komentáře nejsou pro tento typ obsahu povoleny.