Menu
Zúčastněte se jedinečné kulturní akce – prvorepublikového večera v Grand Café Orient.
Zúčastněte se jedinečné kulturní akce – prvorepublikového večera v Grand Café Orient.

Praha Neznámá si dovoluje všechny ctěné příznivce pozvati na světovou raritu – unikátní a nefalšovaný prvorepublikový večer se všemi náležitostmi. Tento večer se bude konati v prostorách slavné pražské kavárny Grand Café Orient. Kavárna má unikátní atmosféru. Nachází se v kubistickém domě U Černé Matky Boží, který vyprojektoval známý architekt Josef Gočár. Kavárna je velice stylová, neboť i její interiér navrhl sám architekt. Program bude více než bohatý. Vstupenky na tento jedinečný večer můžete použít i jako dárek pro své blízké či známé. Vyžadován bude oděv společenský, ideálně u pánů doplněn elegantním motýlkem, gentlemani s obzvlášť vytříbeným vkusem budou vítáni […]

previous arrow
next arrow

Letem světem architekturou v Praze – 2. část

0
Letem světem architekturou v Praze - 2. část

O architektuře, stavebních slozích a jednotlivých stavbách jsou sepsány stovky knih a podrobná pojednání na Internetu. My si neděláme ambici vše obsáhnout, ale naopak shrnout do pár bodů s názornými příklady těchto stylů v Praze. Berte to jako návodnou orientaci nebo jako názorný materiál pro vysvětlování svým bližním, kteří se na tomto poli ještě neorientují. V prvním díle jsme se zabývali stylem románským, gotikou a renesancí. V druhém díle probereme manýrismus, baroko a rokoko. V dalších dílech očekávejte chronologické pořadí architektonických stylů.

Manýrismus

  • přibližně 16 – 17. století
  • označuje přechodovou fázi mezi vrcholnou renesancí a barokem, pochází z Itálie, rudolfinské období
  • charakteristické prvky – vyumělkovaný umělecký styl, manýrismus tíhne k alegorii, a jedinečnosti, pomíjivá okázalost, živelnost, záměrné deformace, převaha formy nad obsahem
  • brány
  • je toho málo, např. Rudolfův mlýn…, ve výtvarném umění

„maniera“ – styl, způsob. Pojem zavedl v 16. století Giorgio Vasari; charakterizoval jím pozdní tvorbu Michelangelovu, která se odchylovala od klasických představ o harmonii. Je velmi obtížné nalézt pomyslnou hranici mezi manýrismem a barokem.

Protože staveb v manýrismu nebylo mnoho, použijeme vzor výtvarného umění pro dokreslení…

Baroko

  • přibližně 17 – 18. století
  • vznik ve Francii
  • charakteristické prvky – projev monumentality: snaha ohromit člověka, důraz na citovost až patos, prezentace moci, elipsa nebo průniky elips, kopule, drahé materiály: zlato, vzácná dřeva, barevné mramory
  • kostely, paláce, měšťanské domy
  • z mnoha: Chrám sv. Mikuláše, Černínský palác, většina paláců na Hradčanech, Strahovský klášter, Loreta, Faustův dům, sochy na Karlově mostě…

„baroko“ – z portugalského pérola barroca – perla nepravidelného tvaru, ve středověké logice se tak označovalo vše nabubřelé, nesprávné a směšné

Rokoko

  • přibližně 18. století
  • přichází z Francie, kde je to samostatný styl, v našich zemích spíš pozdní baroko
  • charakteristické prvky – vše co v baroku, jen více zdobnější, ideálně s mušlemi
  • převážně paláce
  • v Praze ojediněle: Kolowratský palác na Malé Straně, Buquojovský palác na Velkopřevorském náměstí, Kučerův palác na Hradčanech, věž chrámu sv. Mikuláše…)

„rokoko“ = z francouzského „rocaille“ (rokaj) = termín používaný pro kamenné a lasturové útvary pobřežních skalisek (mušle)

fotozdroj náhledového obrázku: wiki – eantik.cz

Share Button

Zanechte svůj komentář

Jméno
Jméno*
E-mail
E-mail *
Web
Web

17 − 14 =