Menu

Autobusové nádraží Černý Most

13
Autobusové nádraží Černý Most

Patnácté největší město v Evropské unii- Prahu, která má zhruba milion dvěstě padesát tisíc obyvatel, ročně navštíví více než šest milionů turistů. Jezdí se k nám kochat nádhernou architekturou, památkami, galeriemi (samozřejmě i ochutnat naše pivo a další speciality). Ať už sem přiletí letadlem, či přijedou vlakem, setkají se s poměrně vyspělou a komfortní architekturou.
Pražské letiště patří v Evropě k těm modernějším, s velmi dobrým značením, a tak cizincům po příletu do naší metropole nic nebrání vstřebávat krásy města. Hlavní nádraží na tom bylo bezesporu po dlouhá léta mnohem hůře, tedy než se dočkalo poměrně nedávné rekonstrukce. Dnes již naštěstí splňuje běžný standart také. Co je ale smutnou kapitolou, jsou stále některá naše autobusová nádraží a zastávky městské a příměstské hromadné dopravy všeobecně. Bohužel. A i to je vizitka našeho města. Možná tato zdánlivě nedůležitá architektura ukazuje o smýšlení obyvatel daného města a dané země více, než si myslíme…

Snažíme se chránit naše památky, bojovat proti opuštěným domům v centru města, všímat si, kde chtějí developeři nově bourat, či stavět, ale unikají nám prostory, které často používáme my všichni a zasloužily by si naši pozornost. Dnes se zaměříme na ukázku z veřejného prostoru – na ožehavé téma autobusového nádraží jako důležité dopravní spojnice.

Jistě, tím jak doba postupuje kupředu, se i tato situace mění k lepšímu. Naštěstí se tak již stalo u autobusového nádraží na Florenci, ve středu města, které bylo dlouho naší setrvalou ostudou. Ale bohužel další takzvané „autobusáky“ na proměnu marně čekají a v tuto chvíli není vůbec jisté, kdy by tato změna k lepšímu měla přijít. Osazenstvu z Prahy 5 se při tomto čtení jistě vybavilo smíchovské autobusové nádraží, které je velkou ostudou, my se dnes ale vypravíme dále na okraj Prahy. Konkrétně do čtrnácté městské části – na Černý Most.

Tam se totiž nachází legenda. Legenda mezi vůbec nejhoršími autobusovými nádražími, které v Praze máme. Než si o jeho vzniku povíme více, zkuste si představit onu ilustrativní situaci. Z krásného města Jablonec sem přijíždí mladá dáma. Těší se na své kamarády. V Praze s nimi má strávit pár dní procházkami po zdejší malebné architektuře, užívat si kulturních zážitků, parků a galerií. A teď střih. Autobus je na konečné – autobusové nádraží Praha Černý Most. Asi jedna z prvních otázek, která přijíždějícím nutně musí projít hlavou: „Tohle že je ona krásná Praha?“





Stanice metra linky B se stavěla v několika etapách již od konce sedmdesátých let. První stanice byla slavnostně otevřena v roce 1985. (Viz článek o pražském metru.) Mnoho lidí si tak při pohledu na dnešní tristní stav autobusového nádraží pomyslí, že se nutně musí jednat o stavbu vybudovanou ještě za socialismu. Pak se zdá být všeobecný rozklad trochu pochopitelnější. Ale bohužel tomu tak není. Černý Most jako konečná stanice této linky byla dobudována až po revoluci, v roce 1998. Z té doby také pochází vizuální podoba nadzemní stanice metra a přilehlého autobusové nádraží. Celému objektu tak ještě není ani dvacet let!

Hlavním problémem této architektury – nearchitektury je její ryzí neúčelnost, která je zde prezentována na každém kroku a opravdu důsledně zvlášť v detailech. Prostor metra je s autobusovými stanovišti spojen systémem schodů, nadzemních průchodů, obchvatů, dalších schodů a spousty nepochopitelných prvků, tvořících specifický labyrint, který na první pohled diváka hlavně zmate. Když návštěvník rozplete složitou síť schodišť a průchodů, a najde své odjezdové místo, může si teprve naplno všimnout v jakém prostředí se ocitá.



Stanoviště autobusů jsou usazeny pod povrch okolní plochy, takže bohužel lidé čekající na svůj spoj jsou vlastně nuceni hledět do betonové zdi. Ve snaze si své čekání zkrátit, se mohou začít pídit po lavičkách. Když je pak objeví, nastává otázka, zda opravdu budou mít dosti odvahy si na zohýbané, zničené a hlavně velmi špinavé vybavení sednout. (Většina mobiliáře je zhotovena z jakýchsi drátěným mřížek, do kterých nejen, že velmi snadno zapadají všemožné odpadky a nečistoty, ale je téměř nemožné je odsud vyčistit.) Cestující se tak rovnou mohou přesunout k další kratochvíli, a to počítání holubů kterých je v okolí nespočet, díky důmyslně umístěným „bidýlkům“ a „hrazdičkám“ všeho druhu. Sice by zde měli plnit především jakousi nosnou funkci, ale výsledek posuďte sami…




Celkové prostředí působí naprosto depresivním a neutěšeným dojmem zmaru. Jistě by to byla výborná kulisa pro filmaře. V situaci, kdy tu ale někteří dojíždějící musí procházet denně, je to nanejvýše frustrující. Při pohledu na všechno nejhorší „podnikatelské baroko“ devadesátých let, je tato architektura oproti autobusovému nádraží na Černém Mostě slabým čajíčkem. Je smutné, že v Praze, potažmo na celém našem zemí se stále najdou takto zanedbaná místa, přitom toto nádraží je jedním z nejdůležitejších uzlů příměstské dopravy pro Prahu a okolí. Bohužel další vypadají často velice podobně.


Doufejme, že i tato místa budou postupně procházet modernizací a rekonstrukcemi. Byť v některých případech je jediným řešením rekonstrukce demolice a výstavba nová. Nejen obyvatelé hlavního města, ale i návštěvníci si bezpochyby zaslouží pohybovat se v čistých a důstojných prostorách. Bez ohledu na to, zda se jedná o park a nebo „jen“ odjezdové místo autobusu.

Dnešní trochu smutné téma je u konce, nezbývá jen doufat v postupné zlepšování této situace a příště se pro jistotu podíváme na něco veselejšího. O tom jaký názor máte na tyto stavby, a co by podle Vás napomohlo zlepšení situace, nám můžete napsat do diskuze…

Share Button
Print Friendly, PDF & Email

Příspěvek má 13 komentářů

  1. Pavel Tůma
    Pavel Tůma
    | |

    Zajímalo by mě, z čeho je vyrobena dlažba na nástupištích. Vypadá to jako kamenná dlažba (dvoubarevná), ale při bližším pozorování je zřejmé, že se nejedná o kamenné kostky, ale o pokládané větší výlisky zhotovené ve formě.
    Na kameni by se nemohly opakovat pravidelné reliéfy povrchu kostek, které jsou zřetelné na šedých čtvrtkruhových segmentech sestavovaných do kruhů.

    Reply
  2. Vewerka
    Vewerka
    | |

    Děkuji těm, kteří si všímají a snaží se připomínat neutěšenou situaci pražskému magistrátu, jemuž autobusový terminál Černý Most včetně té architektury hrůzy kolem patří.
    Situace je smutná. Vystupuji a nastupuji tu i vícekrát denně a když jsme se přistěhovali v roce 2004 na Prahu 20 do H. Počernic, již tehdy se nahlas , jeste kolem voleb,mluvilo o přestavbě TČM.
    Nicméně od té doby uteklo v našich řekách hodně vody, ale stav lávek a všech těch podivných konstrukcí na Černém Mostě se stále zhoršuje. Ať prší či ne, na stanicích vedle sloupů vám z betonových bloku tvořících strop crčí voda na hlavu Tvoří se vápenaté usazeniny po zemi a u stropu na stanicích vidíte krápníky, které sem tam někdo omlátí, než narostou nové.
    Betonové schody vedoucí ke stanicím autobusů jsou rovněž nebezpečné – “okousané” a při vlhkém počasí velmi kluzké.
    Lituji starší a invalidní osoby, které si potřebují sednout. Zde na popisovaném terminálu není kde.
    Smrad, špína, neuspořádanost či spíš pořádný binec. Všude se valí nedopalky cigaret. Nikdy jsem tu neviděla někoho uklízet. Opravdu to není vhodné místo pro uvítání turistů a hlavně pohodlné místo pro cestování. Myslím si, že i řidiči autobusů to zde nemají zrovna snadné.
    Když přijeli přátelé za námi na návštěvu a viděli terminál Černý Most, tak se ptali, proč máme tak odporné autobusové nádraží. U nich se modernizuje a také zkrášluje. Vždyť Praha má peněz dost… Tak proč?
    Autobusové nádraží Na Knížecí je taky “skvost”, jen co je pravda. Ale na Čerňák nemá… Vyzkoušejte si, co si prožije třeba maminka ve zdejším odporném výtahu s malým dítětem … Drátěné ošklivé mříže sedaček tlačí i čekající na nástupišti… a pak taky večer i vyhazovače feťáků a opilců z vagónů metra, ale ti (vyhazovači) už na to vyzráli.
    Dávají si pod zadek nejčtenější noviny Metro.
    Možná by nějaká sázková kancelář mohla vypsat kurs týkající se rekonstrukce terminálu Černý Most.
    Jinak víte, proč Černý Most má toto jméno? Ten #Černý most, který tu byl nedaleko dnešní stanice metra, už neexistuje… :-)

    Reply
  3. Miky
    Miky
    | |

    Milý věčně nespokojení spoluobčané,
    Krása, komfort a luxus jsou sice jedna věc, ovšem praktická věc je stránka druhá. Myslím, že autobusové nádraží na černém mostě je velice praktické. Jak by vám bylo, kdybyste pospíchali na autobus a nadraží by bylo nepřehledné, stísněné atd. Myslím, že zrovna v tuto chvíli byste se nedívali na dokonalou mramorovou podlahu, která perfektně klouže nebo na krásně zdobené rohy stěn, o které dokonale zakopnete – a to je jenom příklad. Možná právě v tuto chvíli byste na dokonalý vzhled i nadávali. Já myslím, že je důležitější to, že se z tohoto nádraží dostanete do půlky české republiky, že autobusy jezdí poměrně hodně a v čas a také že je sem díky metru dobrý přístup.
    Opravdu nechápu, že je pro vás důležitější nějaký vzhled, než praktické použití.
    S pozdravem a přáním šťastného života
    Miky

    Reply
  4. Jitka Gottliebová
    Jitka Gottliebová
    | |

    Když spadla lávka v Troji, vzpomněla jsem si hned na hrůzu na Černém mostě. Zdá se, že teď všechny zajímají lávky a mosty. A tady je všechno v pořádku???

    Reply
  5. Jan
    Jan
    | |

    Já bych k černomosteckému terminálu tak kritický nebyl. Vizuálně je odpudivý, protože je 20 let neudržován, ale co se týče architektonického ztvárnění, tak mi přijde docela povedený. Přijedu-li autobusem, tak jsem vlastně na peroně metra. Je tam trafika, kde lze koupit jízdenky, nápoje,noviny…
    Odjíždím-li, tak z metra sejdu schody na peron dálkových linek nebo druhý peron městských linek. Rozřazeno jeto docela přehledně. Přímo u odjezdových míst dálkových linek je restaurace, prodejna pizzy, trafika, aj. které jsou dostupné i z “městských” nástupišť přechodem.

    Nabízí se otázka, jak jinak lze tento prostor řešit. Pustíme na jednu úroveň spoustu lidí jdoucí do obchodních center a na sídliště (dnes pohodlně mimoúrovňově bez schodů či ramp) spolu s autobusy? Bude to bezpečné?

    Lehké úpravy by terminál snesl (zmíněné toalety, mobiliář, zeleň), ale určitě bych jej neboural. Kritizovat je jednoduché, ovšem myslím si, že zde to není zcela na místě…

    Reply
  6. Výlety a procházky

    Ano, při každém čekání na autobus 250 si říkám, že je to tam jak ve zdymadle – brr..
    (také se přimlouvám, za opravy chyb – mně rozčiluje “standart” , když smysl dává standard…., ale za článek díky :))

    Reply
    1. Michal
      Michal
      | |

      Hlavně, že vy v příspěvku žádné chyby nemáte. Mě zase rozčiluje, když někdo nepozná rozdíl mezi slovy: ,,mě a mně”

      Reply
  7. Martin
    Martin
    | |

    Ďekuju za článek, který pojmenoval problém se kterým potýka desítky tisíc lidí denně, a zdá se nikoho moc netrápi.
    Nuže, kultúra národa se projeví hlavně na jeho věřejných prostranstvích. Stačí se podívat jak to vypadá v širším centru města, v obytných čtvrtích a pak se dá zamyslet jestli skutečně máme tolik kultúrních hodnot které musíme chránit před tými přimitivnímy kmeny uprchlíků.

    Takisto už by koněčně mohl někdo rázně zakročit vůči vylepovačům plakátů a sprejerům. Ale místo toho abychom jich hnali někam, zveme jich do divadel…

    Reply
  8. Jana
    Jana
    | |

    Dobry den…..ne stanici metra Černý most delam jiz cca 10let….bohuzel mi nezbyva nez s Vasim člankem souhlasit. Autobusove nadrazi je neutulne a “utopene”mezi betonovymi zdmi. Krapniky”čehosi” vidite snad na kazdych 10metrech. Źadna z firem se nema k tomu,aby zacala badat po puvodu,natoz jeho celkovem odstraneni.
    Zacatek nadchodu,u “tubusu” ,smerem na Rajskou zahradu (od sidliste) ,čpel X let vykaly,kam si prevazne panove chodili ulevovat. Veskery smrad v parnem lete dorazil az do nasich kancelari. Vyresil se tento problem tak,ze se pristavel kus betonu do vyklenku.
    Prijezdova strana autobusu,je samy plivanec na zemi,sama zvykacka,ktera se Vam v lete prilepi na podrazku…..sedacky podel budovy v lete okupuji bezdomovci a fataci. Male dite bych na tyto lavicky neposadila ani omylem.
    A snad nejhure byly na Cernem Moste vyreseny toalety….na prijezdove strane,kde jsou nutnosti,tak jejich vystavba byla jaksi opomenuta. Ano,toalety na Cernem Moste jsou,ale na odjezdove strane a samozrejme pokud mozno,tak pro cestujici co nejdal.Pani architektce nejspis uniklo,ze clovek,ktery jede např.z Jeseniku by si opravdu rad po prijezdu do Prahy odskocil na toaletu pred tim,nez se vyda kochat jeji opravdovou krasou.

    Reply
  9. František
    František
    | |

    Správně vystižená problematika temného místa Prahy.
    Jo a ve třetím odstavci odspoda vám chybí slovo “dopravy” – nejdůležitejších uzlů příměstské XXX pro Prahu a okolí.

    Reply
  10. Wenca
    Wenca
    | |

    Prosim opravte si chyby a preklepy je tam toho spoustu. Co se tyce clanku tak jsem si myslel ze nejhorsi je Knizeci na P5, ale tohle metro s prilehlym autobusakem je mnohem horsi. Knizeci ma vyhodu aspon v tom, ze je otevrene a je to plocha takze se tam nektere veci ztrati. Pani architektka z Metrostavu ulohu nezvladla (navrhla i Kobylisy, ktere nejsou tak spatne), ale tohle je monstrum. Pokud clovek jde do nakupaku, tak to jeste jde ale na bus nebo z nakupaku to uz je hardcore. Prijezdova cast pokud se jede k metru je relativne OK ale pokud vystup je tam dole v tom silenstvi, kde jedinou prospesnou cinnosti je vybihani schodu, tak to je hardcore. Z myho pohledu pomuze jen cele zbourat a nastupiste oddelit od stanice.

    Reply

Zanechte svůj komentář

Jméno
Jméno*
E-mail
E-mail *
Web
Web