Menu

Proč je Londýnská široká a Grébovka placatá

2
Proč je Londýnská široká a Grébovka placatá

Kvůli železnici! Nejstarší železniční tunely v Českých zemích byly zprovozněny roku 1845 a ten vinohradský za nimi příliš nezaostává… Byl otevřen roku 1871 a měří téměř 1150 metrů. Vede z Hlavního nádraží pod Nuselské schody.

Kdo zná Londýnskou ulici, ví, že mají domy v ní pro Prahu nezvyklé předzahrádky a že ulice vypadá velkolepě široká, i když netvoří obchodní ani dopravní tepnu města… Tunel je vysvětlením! Čtyřpatrové činžáky bylo lepší postavit tak, aby nezatěžovali ručně ražený tunel, tehdy pro Prahu tak potřebný…

A teď ještě, co to má společného s Grébovkou? Podnikatel M. Gröbe koupil v roce 1870 pozemky dnešního parku a současně se podílel na stavbě tunelu. Vytěžený materiál pak ukládal na pozemcích usedlostí Horní a Dolní Landhauska, které dodnes najdete v parku. Chtěl vystavět velkolepou vilu, ale ta by asi bývala neměla stát v kopci… Navezl materiál, urovnal ho a vytvořil jakousi náhorní plošinu, která umožňovala příjemné procházky v parku a snad i lepší podmínky ke sportovním aktivitám, což oceňujeme dodnes…

O Grébovce si povíme více někdy později. Tento krásný park si to jistě zaslouží, a to nejen kvůli velkolepé vile, ale i umělé jeskyni (grottě) v neméně umělých skalách, vinici a spoustě dalších zajímavostí.

náhledový obrázek: terasa před Gröbeho vilou
Share Button
Print Friendly

Příspěvek má 2 komentářů

  1. Tomáš Lichtenberg
    Tomáš Lichtenberg
    | |

    To je zvláštní, že je Londýnská široká jen po Jugoslávskou. Dál, vč. Rubešovy už má standardní „vinohradskou“ šířku.

    Reply
    1. Petronela
      Petronela
      | |

      možná pevnější podloží…

      Reply

Zanechte svůj komentář

Jméno
Jméno*
E-mail
E-mail *
Web
Web