Menu

Trmalova vila

1
Trmalova vila

Trmalova vila je perlou vilové čtvrtě, s kterou se můžete blíže seznámit v článku Vilové Strašnice, kde je i mapka včetně polohy Trmalovy vily. Tato mimořádná vila byla postavena zakladatelem české moderní architektury Janem Kotěrou.v letech 1902-3. Vilu proslavilo fascinující skloubení anglické venkovské architektury, lidové slovanské tradice a secesního geometrického ornamentu.

U Kotěry si ji objednal učitel František Trmal. Představa, že si v tehdejší době mohl obyčejný učitel dovolit postavit pro sebe vilu, zní trochu pohádkově, ale skutečnost je značně prozaičtější – František Trmal se totiž stal zemským školním inspektorem. Původně působil v Nymburce a dalších významnějších městech, ale v roce 1901 se rozhodl přestěhovat za svými bratry do Strašnic, které tenkrát byly malou vsí uprostřed polí daleko za Prahou. Nicméně právě v té době tady začala vznikat vůbec jedna z průkopnických vilových čtvrtí kolem Prahy a Trmalova byla byla jednou z prvních a vlastně stála na volném prostranství.

Trmalova rodina tu nepobyla dlouho, už v roce 1911 prodává vilu manželům Wálkovým. Smutná kapitola v osudu vily nastala v květnu 1945, kdy byl v době pražského povstání František Trmal společně se synem zastřelen německou hlídkou. Hned po válce byla nad vilou vyhlášena národní správa, v roce 1950 přešla do vlastnictví státu a sloužila kulturním účelům. V letech 1998 – 2001 byla zrekonstruována Městskou částí Praha 10. Dnes zde najdeme uměleckou agenturu Foibos, která vilu zpřístupnila veřejnosti jako muzeum a Kotěrovo centrum – pro badatele v oblasti architektury a umění. Pořádají se tu krátkodobé výstavy, přednášky a další kulturní akce.

Na konci 19. století se ve střední a severní Evropě silně rozvinulo hnutí folklorismu a národního romantismu. U nás byl hlavním představitelem projektování folklórních staveb Dušan Jurkovič, ale jak vidíme, nepodařilo se před nimi utéct ani Janu Kotěrovi. Vila má celou řadu prvků lidové architektury, zvláště na průčelí do zahrady, kde můžeme vidět malovaný štít, dřevěné krakorce, vyřezávané sloupky a zábradlí terasy. Tu původně doplňovala ještě kachlíková mozaika na čelní stěně.

Originální vzhled vily se od toho dnešního trochu lišil, a sice v přízemí, kde je dnes zimní zahrada, Ta vznikla až v roce 1912 za nových majitelů zazděním původní otevřené terasy.

Trmalova vila nás svým vzhledem přenese do staré dobré Anglie. Vila byla postavena jako venkovské sídlo, což také odpovídalo tehdejšímu charakteru Strašnic, a nese v sobě všechny prvky anglické viktoriánské architektury. Dojem anglické architektury dotváří vysoký krov, kónické komíny a náznak hrázděného zdiva.

Inspirace Anglií se pozná jednak na dispozici domu, která je rozdělena na reprezentativní místnosti v přízemí a soukromou část v patře, a jednak tím, že centrálním prostorem domu není žádný salón, ale dvoupatrová schodišťová hala. Ta je ale u Tramalovy vily vzhledem k celkové dispozici domu značně omezena.

Kotěra byl ale hlavně sám sebou a proto jen prostě nekopíroval anglické předlohy – chybí tu totiž jedna zásadní věc, kterou každý správný anglický dům musí mít. Tím je samozřejmě přinejmenším jeden krb, nebo raději spíš hned více krbů. Kotěra ale vilu přizpůsobil českým podmínkám, kde by se krbem dalo těžko stavení v rámci tvrdších středoevropských zim vytopit, a krby prostě vynechal.

V dolní části, v místech, kde je dneska pokladna, bývala dřív kuchyň, na stěně je vidět otvor do komína, před nímž stávala velká plotna. My ale vystoupáme po krásně tvarovaném dřevěném schodišti na horní galerii.

V původní ložnici dnes můžeme vidět ukázky nábytku zapůjčeného z Umělecko-průmyslového muzea. Nábytek pochází z takzvaného Kotěrova „bílého období“ z doby kolem roku 1910.

Zvenku domu upoutají pozornost folklórní ornamenty a lidová rčení v obou štítech – na západním je to pozitivní: “ Pravdu sobě huďme, dobří spolu buďme“

Na opačném východním průčelí návštěvníka pro změnu upozorňuje nápis na slušné chování: „Hosta chlebem, solí, nezdvořáka holí“

Mravoučné nápisy doporučoval do architektury zakomponovávat John Ruskin, zakladatel hnutí Arts and Crafts, které se vracelo k řemeslnému fortelu středověkých mistrů. V dekorativním umění vycházelo z lidových tradic a romantismu.

Zahrada byla v době svého vzniku rozdělena do několika důmyslných zón. Před nynější zimní zahradou, dříve verandou, byla reprezentativní část. U altánku byla relaxační část zahrady a úplně vzadu byla část užitková, do které Kotěra, aby to bylo pořádně venkovské, vyprojektoval chlívek pro vepře a slepice v rustikálním nebarevném pojetí. Dnešní chlívek s kůlnou je novodobá replika, protože původní byl zdemolován v době, kdy tu bývala hudební škola.

Za poskytnutí materiálů k tomuto článku děkuji panu magistru Černému z umělecké agentury Foibos.


Share Button
Print Friendly

Příspěvek má 1 komentář

Zanechte svůj komentář

Jméno
Jméno*
E-mail
E-mail *
Web
Web