Menu
Program
Program

Poutavé vycházky Prahou s profesionálními průvodci, akce pro školy i teambuilding pro firmy a skupiny.
Česky a anglicky.

Vycházky s Prahou Neznámou jako dárek
Vycházky jako dárek

Zakupte svým blízkým unikátní dárek - poukaz na vycházku s Prahou Neznámou.

Santini v Praze
Santini v Praze

Seznamte se s nesmazatelným stylem slavného italsko-českého architekta v Praze

previous arrow
next arrow

Hostivař přednádražní

1
Hostivař přednádražní

Kromě Staré Hostivaře vzniklo důležité nové centrum Hostivaře už městského charakteru podél komunikace od původní vsi k nově vzniklému nádraží. Najdou se tu i dost zvláštní budovy.

Při poznávání přednádražní Hostivaře nám může opět pomoci naše už dobře známá mapka, kterou jsme používali při prolézání staré tovární čtvrtě, tentokrát se budeme věnovat levému dolnímu sektoru pod tratí.

Nejdříve se podívejme na prvotní podnět ke vzniku nové čtvrtě. Se vznikem svého vlastního nádraží to Hostivařští měli trochu komplikované. Koncese k postavení železné dráhy z Prahy do Vídně byla vydána už v době války s Pruskem v roce 1866, a vše se zdálo probíhat dobrým směrem. V lednu 1869 začala komise dráhy Františka Josefa směrem od Nuslí obhlížet postupně terén, kudy by budoucí trať měla vést. A už v březnu dosáhla pomezí Čech a Dolních Rakous ve Gmündu. V dubnu se rozběhla stavba a v červenci 1871 už projel z Benešova až k Vinohradskému tunelu první pracovní vlak. Hned následující měsíc se konala slavnostní, ale přitom kupodivu nenápadná jízda z Vídně do Prahy a v září  byla zahájena pravidelná doprava z Vídně k Vinohradskému tunelu, který byl jednokolejně zprovozněn v prosinci. Horší ale pro Hostivař bylo, že Ministerstvo obchodu nevyslyšelo v roce 1869 jejich žádost  o zřízení železničního nádraží a byla zde povolena jen osobní zastávka. Nádraží prý bude až Hostivařští prokáží důležitost místního obchodu. Nicméně rakouské úřady nebyly až zas takové netykavky, jak by se mohlo zdát, a těsně před otevřením dráhy v červenci 1871 se samo ředitelství dráhy dotázalo pražské obchodní komory, jestli by se měla pro potřeby místních podniků zavést i přeprava zboží. Nakonec bylo v lednu příštího roku dosaženo možnosti vykládání zboží, ale jen z některých vlaků. Nádraží v Hostivaři bylo ale zřízeno až za deset let.

K pořádnému nádraží patří i opravdová nádražní restaurace, ta hostivařská se nazývá „U Milionu“ a je starší než dnešní nádražní budova, takže vznikla skutečně na strategickém místě – hned naproti staré staniční budově. Dějiny této restaurace, včetně jejího názvu, jsou skutečně pozoruhodné. Restaurace pod tímto názvem a na tomto místě byla totiž založena už v roce 1891, v době konání Jubilejní výstavy na počest jejího milióntého návštěvníka. Lidé tehdy byli skutečnými vlastenci a takto projevili i své národní cítění. Restaurace vždy bývala vyhlášená po celé Hostivaři a byla také navštěvována herci i filmovými štáby z blízkých ateliérů. Po rekonstrukci v roce 2010 má nyní název Svijanská bašta – restaurace U Milionu.

Hned naproti přes ulici na nás opět dýchne atmosféra z dob tradičních malých živností.


Share Button
Print Friendly, PDF & Email

Příspěvek má 1 komentář

Zanechte svůj komentář

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášeni. Přihlásit »